“Grote decors, fraaie kostuum en welluidende muziek.”

door Martin Hermens

De Rijnstad Operette moest vijf jaar wachten op een nieuwe, volledige produktie. Afgaande op de eerste reacties was het wachten de moeite meer dan waard. De komische opera ‘Boccaccio’ van Franz von Suppé is in alle opzichten, een pareltje aan de kroon van de vereniging. Grote decors, inclusief draaischijf, schitterende kostuums en welluidende muziek. Vrijdag 20 april is het resultaat te bewonderen in Schouwburg Arnhem.

,,We hebben een productie staan waar we trots op mogen zijn “. stelt woordvoerder Wim Tuit van de Rijnstad Operette. ,,Het publiek verwacht tegenwoordig steeds meer kwaliteit. Het is het niveau van de Joop van den Ende producties gewend. En dus moet je als amateur-vereniging veel doen om het publiek tevreden te stellen. ”
“Dat is niet lastig. juist uitdagender. Omdat je zelf meer moet presteren. Daar krijg je dan wel een ander soort productie voor terug dan in het verleden. Voor onze mensen is het een geweldige ervaring om in zo’n prachtig decor met professionele belichting te spelen. Het liefst zouden we ook met professionele geluidsapparatuur werken. Maar zaken als zendermicrofoons zitten er vanuit financieel oogpunt voorlopig niet in “. Dirigent Bas van den Heuvel maakt met ‘Boccaccio’ zijn echte operettedebuut bij de Rijnstad Operette. ,,We hebben gezocht naar een muziekstuk waarin we gebruik konden maken van onze eigen solisten “. vertelt hij. ,,Deze club heeft niet eerder iets van Franz von Supp√© gedaan ‘Boccaccio’ vind ik √©√©n van de leukste werken van hem. De muziek is goed gecomponeerd. Voor het orkest is er veel te doen. Er zitten moeilijke partijen in, vooral voor de strijkers. ”

HUMOR

“Het is een komische opera “, benadrukt Van den Heuvel ,,Von Suppé schreef het werk in 1879. De term ‘operette’ raakte toen net in zwang. Von Suppé was een van de eerste componisten die humor de boventoon lieten voeren in de muzikale theaterstukken. Er blijft publiek voor dit soort muziek. Er zijn nog altijd mensen die de kranten bewust uitpluizen om te weten te komen waar ze voorstellingen als ‘Boccaccio’ kunnen zien “. “We merken wel dat de belangstelling iets minder wordt ” vult Tuit hem aan. “Operette heeft tegenwoordig een fout imago. Mensen trekken al snel vergelijkingen met de producties van Joop van den Ende. Daar kun je als amateurs eigenlijk niet tegen op. Het is ook voor ons wedijveren om de aandacht van het publiek. De muziek is zeker niet oubollig. Als we deze productie een musical zouden noemen. vinden de mensen het prachtig. ”

Van den Heuvel: Je moet gewoon komen kijken en daarna zelf oordelen wat operette precies is. Ik heb zelf een klassieke achtergrond en had totaal geen affiniteit met operettemuziek Maar sinds ik aan deze ‘Boccaccio’ werk. ben ik helemaal om. Onbekend maakt onbemind. Mensen die speciaal voor mij naar deze productie komen kijken. zijn na afloop ook enthousiast over operette “.

SNIPPER-ROLLETJES

Voor het koor van de Rijnstad Operette is er veel te doen in deze voorstelling. “Er zijn een hoop kleine snipper-rolletjes. Veel mensen krijgen hun eigen, kleine momentje tijdens de uitvoeringen. Dat maakt het interessant voor ze. Normaal gesproken staat het koor op de achtergrond. Het kom op, zingt zijn partij en gaat weer af. Bij ‘Boccaccio’ is de rol van het koor veel actiever “. Dat was wennen voor de dirigent. Hij kreeg voor het eerst te maken met een regisseur die ook zijn eisen stelde tijdens repetities. “Die strijd gaat altijd over wat moet prevaleren: de amuziek of de acteerprestaties Die twee gebieden bijten elkaar. Dus moet je steeds goed overleggen over wat voor elk moment het belangrijkste is. Net als in het bedrijfsleven is dat een kwestie van compromissen sluiten “.

“Het was voor mij de eerste keer dat ik met een regisseur in de clinch moest. Dat is me, achteraf niet tegengevallen. Ik heb wel geleerd dat we de zaken een volgende keer anders moeten aanpakken. Er zijn eigenlijk twee kapiteins op het schip die vechten voor hun eigen terrein. Dat wil tijdens repetities wel eens scheef lopen. Om dat te voorkomen, moet je vooraf veel zaken vastleggen.
Wat niet wil zeggen dat het een en al ruzie was tijdens het repeteren van ‘Boccaccio’. Integendeel zelfs. “Maar “, zo zegt Tuit met een stevige glimlach, ,,voor het koor is het prachtig om te zien hoe het artistiek team worstelt om tot een goede productie te komen.

Arnhemse Courant 18 April 2001